Sinds 1 januari 2006, heeft de Europese regelgeving een specifiek conformiteit controle proces toegevoegd, voor vaartuigen welke na de bouw worden voorzien van een CE markering. Het proces verreist dat elke individueel vaartuig, van het zelfde merk en type door een Notified Body worden gecertificeerd, van welke categorie of afmeting dan ook. Dit is zo geregeld omdat niet iedere importeur voldoende technische kennis heeft en niet in de positie is, te verklaren dat een vaartuig aan de regelgeving voldoet, zonder externe controle.
Ook bij een PCA is documentatie bij het vaartuig verreist, net als bij alle andere vaartuigen en de importeur is gehouden, de Verklaring van Overeenstemming te ondertekenen. Zelfs bij een geïmporteerd, 3 meter lang bootje, in categorie D is een volledige certificatie, uitgevoerd door een Notified Body verplicht. Het vaartuig zal worden uitgevoerd met nieuwe identificatie nummers, die verwijzen naar de certificaathouder en Notified Body, zodat autoriteiten die overeenstemming willen controleren, weten waar de documentatie gevonden kan worden.
Wees ervan bewust dat de importeur van een vaartuig, verantwoordelijk en aansprakelijk blijft, vele jaren na import en ook na verkoop. Dit betekend dat de importeur aansprakelijk gesteld kan worden voor een ongeluk, wanneer blijkt dat er geen overeenstemming met de regelgeving is. Ook al is hij niet de eigenaar van het vaartuig op het moment van het ongeluk.
Het certificaat is een bevestiging in een dergelijke situatie, maar wees er van bewust dat wanneer blijkt dat de certificeerder onterecht het certificaat heeft afgegeven, de importeur niet gevrijwaard is en nog steeds kan worden aangesproken op het importeren van een gevaarlijk vaartuig. Dit klinkt wellicht beangstigend, maar aan- sprakelijkheid is eenvoudig te minimaliseren door een goede inspectie en te zorgen dat het papierwerk op orde is.
Doe het op de juiste manier, met CEproof, dan kunt u ontspannen in de wetenschap dat uw boot en uw administratie volstaat, bij een officieel onderzoek.
copyright © 2024 - Tom van den Heuvel - All rights reserved